Остання редакція: 2024-04-30
Тези доповіді
Сьогодні штучний інтелект (тут і далі – ШІ) використовують для виконання найрізноманітніших завдань: від генерації примітивних зображень до дистанційного зондування Землі. ШІ неухильно розвивається, оскільки все більше компаній усвідомлюють його переваги, а технології стають доступнішими. ШІ стає глобальним, а отже, охоплює різні галузі та трансформує торгівлю, а це означає, що ШІ має величезні економічні наслідки, подібні до трансформаційних технологій минулого, таких як електрифікація, виробництво та інформаційні технології [1, с. 3].
Завдяки своїм перевагам у зборі та обробці даних ШІ повинен впливати на питання внутрішнього контролю ― від розробки стратегії до управління ризиками та дотримання вимог законодавства.
Слід взяти до уваги, що технології Четвертої промислової революції створюють виклики міжнародному управлінню та співпраці, адже в міжнародній системі немає інституційного координаційного центру управління технологіями, так само як і в національних урядах немає інтегрованого координаційного центру для такої політики.
Хоча світова економіка є глобальною, правове регулювання її все ще залишається значною мірою національним, і лише злегка виходить за межі, встановлені Вестфальською системою [1, с. 6].
Фінанси стали одним із найбільш глобалізованих і оцифрованих секторів економіки. Глобалізація, оцифрування та гроші стимулюють швидкий розвиток ШІ у цьому секторі. Посилення управління кіберпростором учасників регульованих фінансових ринків за допомогою зовнішнього регулювання ― це крок вперед в епоху ШІ. Іншими словами, найефективніший шлях вперед передбачає регуляторні підходи, які залучають людину до процесу, посилюючи внутрішнє управління через зовнішнє регулювання. Таким чином, застосування принципів управління в середовищі ШІ є рішенням проблеми [1, с. 26]. Отже, використання такого підходу до управління сприяє адаптації до сучасних тенденцій.
Уряди в усьому світі несамовито розробляють національні стратегії використання ШІ для розвитку цифрової економіки. Розвиток ШІ породжує значний політичний та економічний тиск, оскільки різні органи влади мають різні погляди на те, як і чи слід регулювати ці технології.
Варто зазначити, що все частіше з’являються пропозиції щодо більш жорсткого державного регулювання ШІ, причому ЄС вважає себе першопрохідцем у сфері регулювання ШІ. Різні глобальні органи зі стандартизації беруть участь у власних ініціативах зі стандартизації і, таким чином, вирішують певні регуляторні питання в сфері управління ШІ.
Наразі виділяють три типи регулювань ШІ в економічній, соціальній та адміністративній сферах.
Перший тип регулювання ШІ спрямований на досягнення економічних цілей. Цей тип регулювання, який ОЕСР називає «економічним регулюванням», передусім пов’язаний з інноваціями і часто спрямований на підвищення ефективності ринку товарів і послуг. Він включає технічні стандарти чи оцінку відповідності, антимонопольне законодавство та права інтелектуальної власності (тут і далі – ІВ). Прикладом економічного регулювання є непросте поєднання ШІ з існуючим режимом ІВ.
Розглянемо другу групу нормативних актів щодо ШІ, яка визначається неекономічними цілями, які, як правило, спрямовані на захист суспільства в цілому або певних груп у суспільстві. Хоча цей вид «соціального» регулювання не можна повністю відрізнити від «економічного», такі обґрунтування можуть включати регулювання ШІ у сфері приватності, безпеки, дискримінації тощо. У цьому контексті природа платформної економіки, яка базується на принципі «переможець отримує все», загострює необхідність досягнення балансу між ефективністю торгівлі та іншими політичними цілями.
Важливим є вивчення специфічних аспектів ШІ для визначення необхідності і можливості спеціального регулювання ШІ з огляду на різноманітність технологій. Отже, правовий і політичний аналіз повинен враховувати технологічний розвиток. Спеціальне регулювання ШІ має сенс лише тоді, коли регуляторні цілі тісно пов’язані з технологіями ШІ. Тобто регулювання у сфері ШІ має бути сформульоване таким чином, щоб «нові» правові питання можна було вирішувати у специфічний для ШІ спосіб, беручи до уваги «життєвий цикл системи ШІ» та її «сприятливу екосистему». Деякі регуляторні ініціативи взагалі уникають терміну «ШІ» і натомість розрізняють регулювання «алгоритмічних систем» і регулювання «даних» [2, с.10-14].
Значний вплив на майбутню реконфігурацію міжнародного економічного права (МЕП) у зв’язку зі ШІ може мати нова геополітична, геоекономічна і геотехнологічна боротьба за владу між США і Китаєм. «Вільний потік» даних підвищує ефективність економічних відносин і добробут, але також сприяє економічним процесам, які посилюють нерівність. Спроби регулювати потоки даних, ймовірно, будуть суперечливими і неоднозначними, що створює потребу в досить широкому міжнародному регулюванні. Перспективним першим кроком може стати посилання на міжнародні стандарти захисту даних у контексті електронної комерції, яке міститься у Всеохоплюючій економічній і торговельній угоді (CETA) і може розглядатися як частина її регуляторного підходу до економіки ШІ. Японська ініціатива G20 «Безперешкодний потік даних з довірою» (DFFT), підтримана Всесвітнім економічним форумом, є ще однією спробою узгодити конкуруючі інтереси в рамках спільної структури.
Слід згадати і про угоду про партнерство в галузі цифрової економіки (DEPA) між Чилі, Новою Зеландією та Сінгапуром, яка представляє інноваційну реконфігурацію і ремодуляцію МЕП для економіки ШІ. DEPA розглядає ШІ та цифрову економіку набагато ширше і охоплює широкий спектр питань [2, c.18].
Важливо зазначити, що ШІ активно використовується в різних галузях економіки і в Україні. Нещодавно Кабінет Міністрів України схвалив концепцію Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій ШІ в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року. Про це свідчить відповідне розпорядження (№ 320-р від 13.04.2024). Пріоритетними галузями економіки, в яких використовуються технології ШІ, є: машинобудівна галузь, хімічна та нафтохімічна галузь, вугільна промисловість, оборонна промисловість, ядерна промисловість, наукова та науково-технічна діяльність, сільське господарство, охорона здоров’я. Зазначена державна програма визначає пріоритетні напрями й основні завдання розвитку технологій ШІ та запроваджує механізми державної підтримки, спрямовані на створення сприятливих умов для розвитку інноваційних технологій із використанням технологій ШІ у пріоритетних галузях економіки [3].
Розглянемо регулювання ШІ в нашій державі. Нещодавно в Україні була розроблена та презентована Дорожня карта з регулювання ШІ, яка допоможе українським компаніям підготуватися до ухвалення закону-аналога AI Act Європейського Союзу. Завдяки розробленому підходу до регулювання ШІ український бізнес стане більш конкурентоспроможним, отримає доступ до глобальних ринків, а держава зможе інтегруватися до ЄС.
Основним законодавчим актом в Україні, який визначатиме правовий статус ШІ і його застосування, буде Біла книга (своєрідний аналог британської моделі), а згодом – закон, який відображатиме вимоги Акту про ШІ, адже це стане однією з вимог щодо євроінтеграції. Втім, безпосередня імплементація цього акту в українське законодавство є справою досить тривалою і складною, а тому потребуватиме багато досліджень та часу [4].
Доцільно розглянути актуальне на сьогодні питання правомірності заміни працівника ШІ, а також питання дискримінації, викликаної діяльністю ШІ.
Вважається, що роботодавець може обґрунтовано виправдати звільнення, замінивши працівника штучним інтелектом у рамках реорганізації компанії та запровадження нових технологій, що вже підтверджено судовою практикою у випадках неправомірного звільнення.
Але впровадження ШІ вимагає консультацій управлінською радою компанії або делегацією профспілок. Невиконання цього може дозволити працівникові вимагати відшкодування збитків за незаконне звільнення [5]. Також можна вимагати компенсації, якщо працівника замінив ШІ без належної оцінки його навичок, кваліфікації та можливості перерозподілу на інші посади [6].
Використання ШІ для фільтрації резюме є поширеним методом для компаній у всьому світі, щоб скоротити тисячі кандидатів до найбільш «відповідних» шляхом вибору тих, хто має певні ключові слова у своєму резюме. До прикладу, у 2018 році агентство Reuters повідомило, що Amazon використовував алгоритм для найму кандидатів, базуючи набір даних на найнятих за останні 10 років. Однак у той період компанія найняла більше чоловіків, ніж жінок. ШІ навчився шукати кандидатів-чоловіків і не обирати резюме зі словом «жінки». Це пряма дискримінація [7].
У країнах із розвиненою економікою ШІ може вплинути на близько 60% робочих місць. У червні 2023 року перша заступниця директора МВФ Гіта Гопінат попереджала про ризик «суттєвих збоїв на ринках праці», повʼязаних із ШІ, і закликала політиків швидко розробити правила для управління новою технологією [8].
Отже, майбутнє правового регулювання економіки, пов’язане зі ШІ, буде визначатися великою мірою тим, як швидко та ефективно правові системи можуть адаптуватися до швидкого темпу технологічного розвитку.
Список використаних джерел
- Zekos G. I. Economics and Law of Artificial Intelligence: Finance, Economic Impacts, Risk Management and Governance. Georgios I. Zekos. Springer Nature. 2021. URL: https://shorturl.at/ehruD
- Shin-yi P. Artificial intelligence and international economic law. P. Shin-yi, L. Ching-Fu, S. Thomas. Cambridge University Press. 2021. URL: https://doi.org/10.1017/9781108954006.
- Шмигаль Д. Про схвалення Концепції Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2024 р. Урядовий портал. 2024. URL: https://shorturl.at/gBJV5
- Бегей В. Законодавче регулювання використання штучного інтелекту: Україна та Світ. Львівський університет. URL: https://surl.li/stwku
- Delmarcelle C. Press articles Replacement of an employee by AI, unreasonable? Christophe Delmarcelle. Del-Law Company. 2023. URL: https://shorturl.at/vxRV4
- Spooner L. I’ve Been Made Redundant Due to AI, Can I Claim Compensation? Liz Spooner. Winston Solicitors. 2023. URL: https://shorturl.at/dfDK3
- Pimenta T. Taking the ‘human’ out of HR: the risks of letting artificial intelligence say «you’re fired». Tom Pimenta. Penningtons Manches Cooper LLP. 2023. URL: https://shorturl.at/grsx5
- Прасад А. Штучний інтелект вплине майже на 40% робочих місць у всьому світі – прогноз МВФ. Аніта Прасад. Forbes. 2024. URL: https://surl.li/stwjx